آخرین اخبار

چانگان بخشی از سهام سایپا را می‌خرد

اقتصادنیوز:«نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را به‌صورت گذرا و در میان اخبار و گزارش‌های منتشرشده در مطبوعات مرور کنیم.

اشتراک گذاری
21 فروردین 1402
کد مطلب : 4412

بررسی روندی موضوعات و اخبار اقتصادی کمک می‌کند تا درک درستی از وضع امروزمان در حوزه اقتصادی داشته باشیم.

طلسم قیمت خودرو شکست/ جزئیات افزایش قیمت کارخانه ای خودرو

اصلاح قیمت فروش محصولات ایران خودرو و سایپا+ جدول

در این بررسی تاریخی برخی موضوعات، نهادها و اشخاص به صورت خاص مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.

در سال ۱۴۰۲، اقتصادنیوز در نیم‌قرن با اقتصاد ایران با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های ۱۳۵۳، ۱۳۶۳، ۱۳۷۳، ۱۳۸۳ و ۱۳۹۳ تقدیم مخاطبان می‌شود.

۲۱ فروردین ۱۳۵۳؛ مراحل نهایی اصلاحیه برنامه پنجم

اصلاحیه قانون برنامه پنجم در سازمان برنامه مراحل نهایی را طی می‌کند و همزمان با تجدیدنظر در اعتبارات و هدف‌های این برنامه، گروهی از کارشناسان برجسته مشغول تدوین اولین برنامه‌ریزی اقتصادی و اجتماعی ۲۰ ساله و درازمدت ایران هستند.

برنامه‌ریزی ۲۰ سال کشور ظرف دو ماه آینده به صورت گزارش مقدماتی در شورای عالی اقتصاد مطرح می‌شود و پیش از اتخاذ تصمیم دکتر مجیدی، وزیر مشاور  رئیس سازمان برنامه در راس هیاتی از کارشناسان این سازمان سفری به استان‌ها خواهد داشت که طی آن احتیاجات شهرستان‌ها براساس دورنمای اقتصادی و اجتماعی منطقه با مقامات محلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج آن به‌صورت طرح در برنامه‌ریزی ۲۰ ساله کشور منظور خواهد شد.

دولت توزیع قند و شکر را به دست گرفت

دولت به زودی کار توزیع قند و شکر در سراسر کشور و در تمام سطوح را خود به عهده می‌گیرد. برای انجام این منظور دولت امروز یک لایحه تک‌ماده‌ای را تقدیم مجلس سنا کرد.

پس از تصویب این لایحه، دولت توزیع قند و شکر تولید داخلی و نیز شکر وارداتی را در اختیار می‌گیرد و برحسب نیاز بازار مصرف و نیز کارخانجات مختلفی که از شکر در ساخت محصولات خود به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند، آن را توزیع می‌کند.

بهترین انگیزه دولت در اخذ این تصمیم مبارزه با بازار سیاه قند و شکر و سودجویی محتکرین ذکر شده است.

براساس ماده واحده این لایحه، مدیران و مسوولان کارخانه‌های قند و تصفیه شکر که از مقررات فوق تخلف نمایند، همچنین اشخاصی که به نحوی از انحا در معاملات قند و شکری که به طور غیرمجاز از کارخانه‌های مزبور خارج شود با علم به آن دخالت نمایند، به حداکثر مجازات مقرر در ماده یک قانون جلوگیری از احتکار مصوب سال ۱۳۲۰ (یک سال حبس تادیبی و تادیه جزای نقدی معادل دو برابر قیمت کالا) محکوم خواهند شد.

کارشناسان اتمی ایران در خارج به خدمت دعوت شدند

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر دیروز مطالعاتی را که دولت در اجرای فرمان شاهنشاه در تاسیس سازمان انرژی اتمی ایران تهیه کرده است، در شرفیابی به حضور همایونی به عرض و تصویب معظم له رسانید.

شاهنشاه مقرر فرمودند که دولت هرچه زودتر برای تقدیم لایحه قانونی ایجاد سازمان انرژی اتمی به قوه مقننه اقدام کند.

نخست‌وزیر در همین شرفیابی، دکتر اعتماد را که قبلا به فرمان شاهنشاه، ماموریت تهیه سازمان و وظایف سازمان انرژی اتمی به عهده او واگذار شده بود، به سمت معاون نخست‌وزیر معرفی کرد.

گزارش حاکی است که دولت از چند سال قبل که موضوع بهره‌برداری صلح‌آمیز از نیروی اتم در ایران موردتوجه قرار گرفت، آمار و اطلاعات و سوابق لازم در این زمینه را تهیه و همچنین با کارشناسان اتمی ایرانی که در بازارهای بین‌المللی اینک سرگرم فعالیت‌اند برای استخدام آنان وارد گفت‌و‌گو شده است.

۲۱ فروردین ۱۳۶۳؛ کمیسیونی برای اتمام سریع فولاد مبارکه تعیین شد

شورای اقتصاد به ریاست برادر میرحسین موسوی، نخست‌وزیر تشکیل جلسه داد.

در این جلسه خبر پیشرفت کارهای عمرانی فولاد مبارکه و انجام بیش از ۸۰۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی این واحد به اطلاع اعضای شورای اقتصاد رسید و شورای مذکور از زحمات کارگران و دست‌اندرکاران این واحد عظیم سپاسگزاری کرد.

در این جلسه همچنین جهت اتمام سریع این واحد مقرر شد کمیسیونی مرکب از وزیران معادن و فلزات، راه و ترابری، نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل و نحوه همکاری دستگاه‌ها و اجرای پروژه‌های مربوط به این طرح را بررسی و جهت تصمیم‌گیری به شورای اقتصاد گزارش کنند.

۲۱ فروردین ۱۳۷۳؛ اعلام آمادگی ایران برای مذاکره در مورد بازپرداخت بدهی به نیوزیلند

«فیلیپ بردن»، وزیر تجارت نیوزیلند در دیدار با محمدحسین عدلی، رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اهمیت روابط تجاری کشورش با ایران گفت: صادرکنندگان لبنیات، گوشت و پشم نیوزیلند علاقه‌مند به ادامه تجارت با ایران و افزایش حجم آن هستند.

رئیس‌کل بانک مرکزی نیز ضمن استقبال از ادامه و افزایش این روابط اظهار کرد: افزایش حجم تجارت بین دو کشور نیاز به همکاری موسسات مالی دارد و لازم است اتحادیه صادرکنندگان نیوزیلند و یا سیستم بانکی آن کشور از طریق اعطای تسهیلات میان‌مدت و یا بلندمدت، تجارت بین دو کشور را موردحمایت قرار دهند.

آقای عادلی در مورد مسائل بین دو کشور گفت: اعتبارات جدیدی که از سال ۱۳۷۳ به بعد ازسوی بانک‌های تجاری افتتاح می‌شوند بدون تاخیر پرداخت خواهد شد.

وی همچنین اظهار آمادگی کرد که در مورد چگونگی پرداخت اعتبارات تاخیر شده بانک‌های تجاری، مذاکرات با طرف‌های نیزویلندی آغاز شود.

بررسی طرح ادغام وزارتخانه‌های صنعتی

طرح ادغام وزارتخانه‌های صنایع، صنایع سنگین و معادن و فلزات و تشکیل وزارت صنایع و معادن که حدود یک سال مسکوت مانده بود، بار دیگر در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی مطرح شد و کلیات آن مورد بحث قرار گرفت.

با تصویب این طرح، وزارتخانه‌های صنایع سنگین، صنایع و معادن فلزات در یکدیگر ادغام و یک وزارتخانه واحد به‌عنوان «وزارت صنایع و معادن» تشکیل می‌شود.

در این راستا، دولت موظف خواهد بود اساسنامه وزارتخانه جدید را حداکثر در مدت ۲ ماه تهیه و به تصویب مجلس برساند.

۲۱ فروردین ۱۳۹۳؛ افزایش رسمی نرخ چهار حامل انرژی

معاون اول رئیس‌جمهور، مصوبه دولت برای افزایش نرخ چهار حامل انرژی را به‌منظور اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور مصوبه هیات وزیران برای افزایش نرخ گاز مایع (کپسولی)، گاز مایع بالک، نفت سفید و نفت کوره را به‌منظور اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

براساس مصوبه دولت، نرخ گاز مایع (کپسولی) سیلندر ۱۱ کیلویی مصارف خانگی به ازای هر کیلوگرم از ۱۸۰ تومان به ۲۱۰ تومان افزایش می‌یابد.

نرخ گاز مایع بالک و سیلندرهایش از ۱۱ کیلوگرم نیز به ازای هر کیلوگرم از ۵۴۰ تومان به ۶۵۰ تومان افزایش می‌یابد.

براساس مصوبه مجلس، نرخ نفت سفید به ازای هر لیتر از ۱۰۰ تومان به ۱۵۰ تومان افزایش می‌یابد. نرخ نفت کوره نیز به ازای هر لیتر از ۲۰۰ تومان به ۲۵۰ تومان افزایش می‌یابد.

دولت به حساب مردم سرک نمی‌کشد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ثبت نام نکردن در زمان معین به معنای انصراف است و هر چقدر مردم بیشتر از دریافت یارانه انصراف دهند، دولت بیشتر خواهد توانست به بخش‌هایی مثل امنیت غذایی، بیمه، تولید، اشتغال و محیط زیست توجه بیشتری کند. او همچنین تاکید کرد که دولت به حساب مردم سرک نمی‌کشد.

اسحاق جهانگیری با اشاره به ثبت‌نام دومین مرحله از هدفمندی یارانه‌ها گفت: از آنجا که مجلس به ما تکلیف کرده است که یارانه نقدی فقط به خانواده‌های متقاضی و نیازمند داده شود، ما به این نتیجه رسیدیم که لازم است تا ثبت‌نام جدیدی انجام شود.

وی با بیان اینکه ملاک‌های دیگری چون تعداد افراد خانواده و وجود بیمار صعب‌العلاج را مدنظر قرار داده‌ایم، تاکید کرد: در این روند به جای اینکه دولت وارد سیستم حذف اجباری شود، از مردم کمک خواسته و مسائل را با مردم صادقانه در میان گذاشته و مطمئن است که مردم مثل همیشه کمک خواهند کرد.

چانگان بخشی از سهام سایپا را می‌خرد

روابط عمومی شرکت ایدرو از عقد توافقنامه بین دو شرکت خودروساز و چانگان چین برای تولید دو خودروی جدید سدان و شاسی‌بلند خبر داد.

اما آنچه در حاشیه عقد این قرارداد خودنمایی می‌کند، اظهارات غلامرضا شافعی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مورد پیشنهاد خرید سهام شرکت سایپا و شرکت‌های تابعه توسط شرکت چانگان چین است.

شافعی در حاشیه امضای  این توافقنامه پیشنهاد کرده که شرکت چانگان می‌تواند از سه طریق در خودروسازی ایران حضور یابد، یکی از این راه‌ها سرمایه‌گذاری در زمینه تولید قطعات الکترونیکی با فناوری بالا به‌طور مستقیم در ایران است و پیشنهاد دیگر این است که با خرید بخشی از سهام شرکت‌های سایپا کاشان، بن‌رو و پارس‌خودرو  تولید محصول در این شرکت‌ها وارد بازار ایران شود.

به گفته شافعی، گزینه سوم حضور چانگان در ایران، خرید بخشی از سهام سایپا خواهد بود که اگر شرکت چینی علاقه‌مند به حضور در بازار ایران باشد، از طریق سایپا می‌تواند حضور موثری داشته باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور در اجلاس داووس و دعوت سرمایه‌گذاران خارجی به حضور در صنعت خودروی ایران و نیز قانون جلب سرمایه‌گذاری خارجی تاکید کرده که فضای مناسبی برای سرمایه‌گذاری در ایران فراهم شده است که شرکت چانگان باید از این فرصت استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =